Výskum súčasného stavu a úrovne čítania

Článok: Výskum súčasného stavu a úrovne čítania © Literama.sk, 14.1.2011

Ovplyvňujú mieru klasického čítania stále rastúci vplyv televízie a elektronických médií, ako napríklad Internet? V dobrom alebo zlom? Čítame viac alebo menej, než naši rodičia alebo deti?

Publikované 14.1.2011
© Literama.sk: Autorsky chránený materiál

Môže nás tešiť, že zatiaľ sa negatívny vplyv elektronických médií nepotvrdil. Práve naopak, prieskumy naznačujú, že klasické čítanie si v našej kultúre udržiava svoje stablné miesto a napríklad čítanie beletrie nepochybne vychováva náročnejšieho, kultivovaného televízneho diváka aj používateľa internetu, a nie naopak.

Literárne informačné centrum v spolupráci s Kultúrnym observatóriom Národného osvetového centra sa už od roku 2003 spoločne venujú projektu "Výskum súčasného stavu a úrovne čítania v SR".  Cieľom štúdie je získať podrobné informácie o kultúre čítania a o jeho vývine, prípadne o charakteristických krátkodobých (trojročné obdobie) či dlhodobých trendoch (desaťročné obdobie) a to nielen pri beletrii, ale aj v oblasti profesionálneho čítania odbornej literatúry.

Aké sú výsledky za posledné monitorované obdobie? Viac sa dozviete na stránkach Literárneho informačného centra (http://www.litcentrum.sk/citanie).

Podľa frekvencie čítania je možné rozdeliť čitateľov do niekoľkých skupín:

  • EXTENZÍVNY ČITATEĽ číta každý alebo takmer každý deň
  • PRAVIDELNÝ ČITATEĽ číta viac ráz do týždňa
  • PRÍLEŽITOSTNÝ ČITATEĽ zahŕňa ľudí, ktorí čítajú od: raz za mesiac – až po: raz za rok
  • NEČÍTAJÚCI nečíta takmer vôbec alebo vôbec

Kam patríte VY?

 

Zdroj: http://www.litcentrum.skPublikované 14.1.2011
© Literama.sk: Autorsky chránený materiál